Hummus

Basis recept ‘klassieke’ Hummus

Tegenwoordig kan je het niet meer wegdenken in een gezond eetpatroon, we hebben het over de Hummus. Een gezond prutje van kikkererwten (peulvruchten) wat niet alleen lekker smaakt maar ook nog eens bordevol gezonde voedingsstoffen bevat. Lekker als een dip waar je stukjes groenten in kan dippen of gewoon als smeersel voor bijvoorbeeld op stokbrood. Eigenlijk, kan je hier wel alle kanten mee op! En ook mogelijk om allerlei verschillende groentes toe tevoegen om je Hummos net een beetje extra pit/smaak te geven.

De Hummus is natuurlijk ook kant en klaar in de winkel te koop, maar het is eigenlijk net zo simpel en vele malen gezonder (zonder allerlei toevoegingen) om het zelf klaar te maken. En niet onbelangrijk het is ook nog eens eens een stuk goedkoper wanneer je zelf met de Ingrediënten aan de slag gaat.

Je kan kiezen voor gedroogde kikkererweten, die wel iets meer tijd nodig hebben om voor te bereiden. Heb je iets minder tijd of gewoon geen zin om een hele dag te moeten wachten (voordat de kikker erwten geweekt en gekookt zijn) dan kan je ook kiezen voor kikkererwten uit blik.

Mijn voorkeur gaat uit naar de gedroogde variant, maar heb ik minder tijd of besluit ik op het laatste moment dat ik hummus wil gaan eten dan kies ik gewoon voor de makkelijke weg en gebruik ik kikkerwten uit blik. Beide lekker en de smaak is voor mijn gevoel bijna niet te onderscheiden.

Benodigheden:

  • Gedroogde of blik kikkerwten (voor dit recept had ik kikkerwten uit blik, uitgelekt 240 Gr)
  • 1 Et Tahin (sezamzaad pasta)  
  • 1/5 Citroen sap
  • 2 Tenen knoflook
  • 1/5 Tl komijn poeder
  • 1/5 Tl paprika poeder
  • Zout + peper, naar smaak.
  • Olijfolie

 

Bereidingswijze:

  • Stop alles in de food processor en blenden maar, simpel toch?

 

 

Aan de hand van het basis recept kan je het zo gek niet bedenken en varieren met alles wat jij lekker vind, voeg bijvoorbeeld wat gegrilde groentes door, tomaten en je krijgt tomaten hummus, bieten voor een lekkere bieten hummus, gegrilde paprika en noem het maar op. Voeg wat extra groentes toe voor net een andere verrassende smaak sensatie

  • Een leuke tip: Mijn food processor komt bij de Liddl vandaan en koste maar 19,95, deze food processor maalt werkelijk alles fijn van gedroogde noten tot bevroren bananen. Zoals, je al kan merken ben ik zeer tevreden over deze aankoop!

In een andere blog vertel ik jullie de gezondheids voordelen van dit oosterse gerechtje!

Zeker eens het proberen waard, eet smakelijk.

Liefs, Sanne

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *